ssssffff@abv.bg, qwsaszxc@abv.bg, hvfjeiwew@abv.bg sssssfffff@abv.bg zzzfff@abv.bg eueuwienw@abv.bg

„АБВ Съвети“ отговаря на въпроса: „Какво е фишинг”? (видео)

АБВ Поща отговаря на най-актуалните потребителски въпроси, свързани със сигурността в онлайн пространството и използването на електронната поща в специална поредица от видеа – „АБВ Съвети“. Втората тема от „АБВ Съвети” разяснява какво е „фишинг“ и какви са начините да се предпазим от измама в интернет.

Интернет потребителите постоянно стават обект на атаки от хакери и други измамници. В тази статия ще разгледаме един от тези похвати, така нареченият “фишинг“. Фишинг атаките са вид СПАМ съобщения, които целят да подлъжат потребителите да предоствят някаква лична информация.

1. Какво е „Фишинг“?

Фишингът (произнася се като думата „риболов” на английски) е вид СПАМ, който цели да подлъже потребителите да разкрият своя лична или финансова информация в имейл съобщение или уебсайт, а впоследствие тези данни могат да се използват за измама.

2. Какво се случва?  
1) Обикновено фишинг атаката започва с имейл, който изглежда като официално съобщение от надежден източник, например банка, онлайн търговец, система за онлайн разплащания, или електронна поща.

2) Чрез връзка (линк) в писмото потребителят бива пренасочен към фалшива страница (уебсайт) имитираща визуално страницата на оригиналната услуга. Там се изисква да бъдат предоставени лични данни – като потребителски имена и пароли или пък номера на кредитни карти.

3) Впоследствие предоставените данни могат да се използват злонамерено за кражба на самоличност, финансови средства, интернет регистрации и други.

3. Например:

•   Получавате имейл – привидно от екипа на АБВ Поща, а съобщението изисква от вас да въведете отново паролата и потребителското си име за достъп до вашата електронна поща. Причината, която се изтъква, е профилактика на базата данни или проблем конкретно с вашата регистрация.


•   АБВ Поща, както и най-вероятно останалите интернет платформи, няма да ви накарат да въвеждате паролата си отново, ако веднъж вече сте влезли с регистрацията си. Паролата винаги се съхранява в базата данни на съответната интернет компания под някаква форма.
•   Това, което трябва да знаете е, че екипът на АБВ Поща маркира писмата, които изпраща до потребителите си, със специален символ. Така можете да бъдете сигурни, че писмото е от нас.

4. Как да разпознаете фишинга?
•   Чрез ключовите думи в темата и текста на писмото: В темата (заглавието) на писмото се използват думи като: „Важно”, „Спешно”, „Потвърдете или обновете регистрацията си (акаунта си)” или „Кликнете на конкретна връзкa”.
•   Използват се големи букви и удивителни знаци, както и се внушава спешност и неотложност на действието, с цел да привлекат вниманието и потребителят да кликне точно на това писмо.
•   Чрез връзката (линка), която води към на пръв поглед автентична уебстраница.
–    Обърнете внимание на линковете в писмото и на къде действително водят те.
–    Ако ние от АБВ Поща наистина сме се свързали с вас, то връзката със сигурност ще завършва на Abv.bg, а няма да е на пример http://abvbg.example.com
–    Уверете се, че връзката започва с https://, а не с http://. Буквата „s“ в първия вариант означава „secure“, което е знак, че сте в сайт, който е защитен и можете да му се доверите.
–    Често страницата, на която се очаква да въведете паролата и/или потребителското си име изглежда точно както реалния уебсайт. В посочения пример с АБВ Поща, връзката (линкът) може изобщо
да не съдържа името на компанията в себе си, а да изглежда така: http://serenaturcato.info/ppp.
–    Ако връзката изглежда наред на пръв поглед, уверете се, че тя не започва с IP адрес отпред, например http://175.152.28.example.com.
•   Обърнете внимание как въвеждате паролата си: ако на страницата има поле за въвеждане на парола, в което паролата не се маскира по познатия начин със звездички (****), а изглежда така: 1234, то това също е сигурен знак, че нещо не е наред.

5. Какво да направите, ако сте сигурни, че това е имейл с цел фишинг?
•    Уведомете екипа на вашата електронна поща. Ако това се случи във вашата АБВ Поща, ще предприемем незабавни мерки и ще се свържем с вас.
•    Oбмислете добре преди да въведете личните си данни някъде в интернет и винаги гледайте внимателно преди да кликнете някой линк.

За още „АБВ Съвети” – следете блога на АБВ.
Четете „ Какво е спам и как да се предпазим от него” в блога ни. Очаквайте следващото видео от „АБВ Съвети” в блога на АБВ Поща през месец юли.
Следете още по темата във Facebook страницата на АБВ Поща на адрес: Facebook.com/mail.abv.bg

29 Коментара

  1. Dskbank<>
    Be aware there is a risk on your account !
    Редовно ми изпращат съобщения и по всичко си личи,че са измамници и не съм клиент на дск банк

  2. Постоянно получавам писма от банките, в които никога не съм имала сметки, че акаунта ми е застрашен и ще бъде изтрит! Благодаря много за предупреждение!!!

  3. Здравейте,

    Проверихме с колегите и те са Ви отговорили на имейла за контакт, който сте посочили.

    Поздрави,
    Eкипът на АБВ

  4. Кристина Симеонова

    дек. 04, 2018 at 19:26

    Здравейте, писах на контактната ви форма“Пишете ни“..няма отговор, а смятам,че е спешно хакнатият ми абв профил да бъде блокиран. Моля за съдействие!

  5. Здравейте!

    Бихте могли да се свържете с екипа по поддръжка, като попълните формата за контакт на този адрес: https://passport.abv.bg/app/profiles/sendtosupport/form

    Колегите ще се свържат с вас при първа възможност.

    Поздрави,
    Eкипът на АБВ

  6. Здравейте!

    Бихте могли да се свържете с екипа по поддръжка, като попълните формата за контакт на този адрес: https://passport.abv.bg/app/profiles/sendtosupport/form

    Колегите ще се свържат с вас при първа възможност.

    Поздрави,
    Eкипът на АБВ

  7. Здравейте!

    Можете да се информирате за влизания от непознати IP адреси в профила Ви, като посетите „Профил“ и прегледате секцията „История”. Ако забележите влизания от непознати за Вас IP адреси, незабавно сменете паролата си за достъп и актуализирайте данните си за възстановяване на парола.

    Ако имате затруднения молим, да се свържете с екипа по поддръжка, като попълните формата за контакт на този адрес: https://passport.abv.bg/app/profiles/sendtosupport/form

    Поздрави,
    Eкипът на АБВ

  8. Здравейте!

    Молим да се свържете с екипа по поддръжка, като попълните формата за контакт на този адрес: https://passport.abv.bg/app/profiles/sendtosupport/form

    Колегите ще се свържат с вас при първа възможност.

    Поздрави,
    Eкипът на АБВ

  9. Хора, супер зле съм. Натиснах и даже изтеглих файла. Не знам дали го отворих. Какво да правя сега?

  10. Току-що, бях получила имейл от Pay Pal, че не съм използвала акаунта си и ще бъде затворен,ако не потвърдя дейността си,а точно вчера използвах съответния аккаунт,за разплащане .. ,
    та брагодаря АБВ,за предупреждението и опасността,от „фишинг“ измамата!

  11. Благодаря ви за Предупреждението , аз Получих емейл ,Съобщение от Банка в която никога не съм имал Банкова Сметка !

  12. Галина Николова

    ное. 02, 2018 at 19:47

    Благодаря Ви!

  13. Младите хора са по-обиграни в Интернет пространството в следствие на използване на технологии още когато навлязоха и не представляваха такъв интерес за нашите родители. От колкото по-дълго време човек използва поща, толкова по-бързо започва да различава фишинга…

  14. Molia da mi obiasnite zashto poluchavam fishing emails ot moiat adres za moiat adres.
    Oznachava li toba, che emailut mi e s razkrita parola, t.e. vlizat v nego ?
    Blagodaria ako niakoi znae neshto po tozi vapros! Temata e vinagi Pay Pal a az niamam takav:))

  15. Аз получавам от представящи се за FiBank а съдържанието пише:
    Дата …
    скъп,
    Имаме известни проблеми с текущите си данни за плащане. В противен случай трябва да актуализирате профила си. Искаме да потвърдите информацията за профила си. За целта кликнете върху следната връзка:
    Потвърдете сега
    Процесът ще отнеме само няколко минути и ще ни позволи да поддържаме високия ни стандарт на сигурност на профила.
    Благодаря за разбирането.
    Поздравлениия

  16. Аз последно време получавам представящи се за FiBank като в писмото пише:
    Дата : 22/08/2018

    скъп ,

    Имаме известни проблеми с текущите си данни за плащане. В противен случай трябва да актуализирате профила си.

    Искаме да потвърдите информацията за профила си. За целта кликнете върху следната връзка :

    Потвърдете сега

    Процесът ще отнеме само няколко минути
    и ще ни позволи да поддържаме високия ни стандарт на сигурност на профила.

    Благодаря за разбирането.
    Поздравления

  17. Тодор Тодоров

    авг. 01, 2018 at 10:49

    Преди малко получих такова писмо!
    Your account has been limited. 31/07/2018 09:29:39
    от:
    <teostil555@abv.bg

  18. Мария Григорова

    юли 25, 2018 at 18:41

    Получих три имейла уж от банка но не съм ги отваряла .Благодаря ви за предупреждението че са измама.

  19. Димитър

    май 02, 2018 at 19:14

    Много полезна информация и точно навреме! Само не разбрах как да уведомя екипа на АБВ.

  20. Виктор Йотов

    апр. 06, 2018 at 11:40

    Благодаря за полезната информация. Къде да намеря „екипа на моята електронна поща“ за да го уведомя за „фишинг“

  21. В моментът има жишинг мейли уж от ePay, внимвайте.

  22. ePay.bg Здравейте,

    ePay.bg съобщава, че сте извършили плащане проверка на
    –––––––––––––––––––––––––

    Банков превод ***1075

    Профилът Ви бе използван, моля, потвърдете незабавно вашите данни

    Ако искате да получите информация за въведените профили,
    моля посетете следния URL:
    Това получавам няколко дни вече. Нямам регистрация там.

  23. Николай Ганчев

    окт. 15, 2017 at 16:22

    И на мене постоянно ми идват мейли като този и подобни:
    -PayPaI
    Your Last Chance To Update Your Account Information
    Писна ми вече и мисля,че трябва да се измисли някакъв способ,който да дава възможност на потребителя с един бутон да блокира даденият адрес!

  24. Благодаря за полезната информация. Хубаво е да има повече прозрачност и засилена Интернет култура. Аз като родител винаги съм се чудил, защо в училищата няма специализирани часове или лекции именно за новите съвременни компютърни технологии. Аз през последните 3 години вече си прекратих един имейл акаунт, понеже са задръстваше със спам и фишинг съобщения.
    А по този повод се сетих един виц:
    В дома на починалия нигериец Hezron Nyagela били открити 27 млрд. долара.
    Разследването установило, че в продължение на 15 години се опитвал да ги раздаде, но никой не отговарял на имейлите му 😀

  25. Благодаря за статията! Информацията действително е много полезна и съветите относно сигурността изобщо не са за пренебрегване. Аз лично бях жертвата на подобна фишинг атака преди време, която за щастие се размина без финансови последствия, но и до ден днешен продължавам да получавам редовно подобни писма.

  26. Трифон Гатев

    юли 13, 2017 at 18:07

    Благодаря!

  27. Венелин Иванов

    юни 30, 2017 at 11:00

    Защо просто не добавите бутон „блокиране“ и повече тази спам да няма достъп до пощата ми?

  28. Здравейте,при мен на пощата дойде съобщение, че съм абонирали за нещо и продължавам да плащам по 6 лв седмично ,но не знам сега чакам да ми изпратят съобщение за да го видя .зи.

  29. Стоянка Димова

    юни 14, 2017 at 15:57

    Благодарности! Вашите съвети са от голяма полза за потребителите.

Вашият коментар

Вашият имейл няма да бъде показан.

*

*