ssssffff@abv.bg, qwsaszxc@abv.bg, hvfjeiwew@abv.bg sssssfffff@abv.bg zzzfff@abv.bg eueuwienw@abv.bg

„АБВ Съвети“ отговаря на въпроса: „Какво е фишинг”? (видео)

АБВ Поща отговаря на най-актуалните потребителски въпроси, свързани със сигурността в онлайн пространството и използването на електронната поща в специална поредица от видеа – „АБВ Съвети“. Втората тема от „АБВ Съвети” разяснява какво е „фишинг“ и какви са начините да се предпазим от измама в интернет.

Интернет потребителите постоянно стават обект на атаки от хакери и други измамници. В тази статия ще разгледаме един от тези похвати, така нареченият “фишинг“. Фишинг атаките са вид СПАМ съобщения, които целят да подлъжат потребителите да предоствят някаква лична информация.

1. Какво е „Фишинг“?

Фишингът (произнася се като думата „риболов” на английски) е вид СПАМ, който цели да подлъже потребителите да разкрият своя лична или финансова информация в имейл съобщение или уебсайт, а впоследствие тези данни могат да се използват за измама.

2. Какво се случва?  
1) Обикновено фишинг атаката започва с имейл, който изглежда като официално съобщение от надежден източник, например банка, онлайн търговец, система за онлайн разплащания, или електронна поща.

2) Чрез връзка (линк) в писмото потребителят бива пренасочен към фалшива страница (уебсайт) имитираща визуално страницата на оригиналната услуга. Там се изисква да бъдат предоставени лични данни – като потребителски имена и пароли или пък номера на кредитни карти.

3) Впоследствие предоставените данни могат да се използват злонамерено за кражба на самоличност, финансови средства, интернет регистрации и други.

3. Например:

•   Получавате имейл – привидно от екипа на АБВ Поща, а съобщението изисква от вас да въведете отново паролата и потребителското си име за достъп до вашата електронна поща. Причината, която се изтъква, е профилактика на базата данни или проблем конкретно с вашата регистрация.


•   АБВ Поща, както и най-вероятно останалите интернет платформи, няма да ви накарат да въвеждате паролата си отново, ако веднъж вече сте влезли с регистрацията си. Паролата винаги се съхранява в базата данни на съответната интернет компания под някаква форма.
•   Това, което трябва да знаете е, че екипът на АБВ Поща маркира писмата, които изпраща до потребителите си, със специален символ. Така можете да бъдете сигурни, че писмото е от нас.

4. Как да разпознаете фишинга?
•   Чрез ключовите думи в темата и текста на писмото: В темата (заглавието) на писмото се използват думи като: „Важно”, „Спешно”, „Потвърдете или обновете регистрацията си (акаунта си)” или „Кликнете на конкретна връзкa”.
•   Използват се големи букви и удивителни знаци, както и се внушава спешност и неотложност на действието, с цел да привлекат вниманието и потребителят да кликне точно на това писмо.
•   Чрез връзката (линка), която води към на пръв поглед автентична уебстраница.
–    Обърнете внимание на линковете в писмото и на къде действително водят те.
–    Ако ние от АБВ Поща наистина сме се свързали с вас, то връзката със сигурност ще завършва на Abv.bg, а няма да е на пример http://abvbg.example.com
–    Уверете се, че връзката започва с https://, а не с http://. Буквата „s“ в първия вариант означава „secure“, което е знак, че сте в сайт, който е защитен и можете да му се доверите.
–    Често страницата, на която се очаква да въведете паролата и/или потребителското си име изглежда точно както реалния уебсайт. В посочения пример с АБВ Поща, връзката (линкът) може изобщо
да не съдържа името на компанията в себе си, а да изглежда така: http://serenaturcato.info/ppp.
–    Ако връзката изглежда наред на пръв поглед, уверете се, че тя не започва с IP адрес отпред, например http://175.152.28.example.com.
•   Обърнете внимание как въвеждате паролата си: ако на страницата има поле за въвеждане на парола, в което паролата не се маскира по познатия начин със звездички (****), а изглежда така: 1234, то това също е сигурен знак, че нещо не е наред.

5. Какво да направите, ако сте сигурни, че това е имейл с цел фишинг?
•    Уведомете екипа на вашата електронна поща. Ако това се случи във вашата АБВ Поща, ще предприемем незабавни мерки и ще се свържем с вас.
•    Oбмислете добре преди да въведете личните си данни някъде в интернет и винаги гледайте внимателно преди да кликнете някой линк.

За още „АБВ Съвети” – следете блога на АБВ.
Четете „ Какво е спам и как да се предпазим от него” в блога ни. Очаквайте следващото видео от „АБВ Съвети” в блога на АБВ Поща през месец юли.
Следете още по темата във Facebook страницата на АБВ Поща на адрес: Facebook.com/mail.abv.bg

36 Коментара

  1. Здравейте получавам съобщения от банка която не ползвам и си смених паролата трябваше ли

  2. Здравейте, постоянно получавам фишинг-съобщения представящи се за Unicredit Bulbank. Изискват от мен да натискам линкове, които ми изпращат, за да не ми изтрият акаунта, а дори нямам сметка на тази банка. По този начин се досетих, че може би е измама.

  3. Красимир Ризов

    сеп. 09, 2019 at 17:53

    Благодаря ви за предупреждението!

  4. Здравейте и аз получих съобщение от уж банка ДСК, отворих линка защото по ирония на съдбата съм клиент на банката и мислех че има проблем с мобилното приложение към банката, не съм въвеждала никакви мой данни защото не ми зареди страницата. Силно се надявам да нямам някакво изтичане на данни благодаря за предупреждението

  5. Мария Георгиева

    май 13, 2019 at 14:34

    Здравейте. От 3 седмици упорито получавам фишинг атаки във връзка с пусната от мен обява за продажба на имот. Понеже последната е от днес, искам да знам мога ли да съдействам по някакъв начин за откриване на измамника, примерно като му отговарям или нещо друго? Наясно съм , че не е в Бг, но все пак измамата е налице. От четвърти е-mail вече чета една и съща сърцераздирателна история за сирийски лекар, наследил милиони долари, на който единствената му надежда съм аз и ще ми даде от 10 до 30 % за услугата. Незнам как някой би се вързал на подобна глупост?….

  6. Здравейте! Получих съобщение-фишинг, но преди да разбера, че е такова отворих verify now и Слава на Бог сесията беше изтекла, но не съм сигурна дали не съм отключила с този verify now някакъв достъп до телефона или данните ми. Писмото беше от DSK на 02.04.19

  7. Dskbank<>
    Be aware there is a risk on your account !
    Редовно ми изпращат съобщения и по всичко си личи,че са измамници и не съм клиент на дск банк

  8. Постоянно получавам писма от банките, в които никога не съм имала сметки, че акаунта ми е застрашен и ще бъде изтрит! Благодаря много за предупреждение!!!

  9. Здравейте,

    Проверихме с колегите и те са Ви отговорили на имейла за контакт, който сте посочили.

    Поздрави,
    Eкипът на АБВ

  10. Кристина Симеонова

    дек. 04, 2018 at 19:26

    Здравейте, писах на контактната ви форма“Пишете ни“..няма отговор, а смятам,че е спешно хакнатият ми абв профил да бъде блокиран. Моля за съдействие!

  11. Здравейте!

    Бихте могли да се свържете с екипа по поддръжка, като попълните формата за контакт на този адрес: https://passport.abv.bg/app/profiles/sendtosupport/form

    Колегите ще се свържат с вас при първа възможност.

    Поздрави,
    Eкипът на АБВ

  12. Здравейте!

    Бихте могли да се свържете с екипа по поддръжка, като попълните формата за контакт на този адрес: https://passport.abv.bg/app/profiles/sendtosupport/form

    Колегите ще се свържат с вас при първа възможност.

    Поздрави,
    Eкипът на АБВ

  13. Здравейте!

    Можете да се информирате за влизания от непознати IP адреси в профила Ви, като посетите „Профил“ и прегледате секцията „История”. Ако забележите влизания от непознати за Вас IP адреси, незабавно сменете паролата си за достъп и актуализирайте данните си за възстановяване на парола.

    Ако имате затруднения молим, да се свържете с екипа по поддръжка, като попълните формата за контакт на този адрес: https://passport.abv.bg/app/profiles/sendtosupport/form

    Поздрави,
    Eкипът на АБВ

  14. Здравейте!

    Молим да се свържете с екипа по поддръжка, като попълните формата за контакт на този адрес: https://passport.abv.bg/app/profiles/sendtosupport/form

    Колегите ще се свържат с вас при първа възможност.

    Поздрави,
    Eкипът на АБВ

  15. Хора, супер зле съм. Натиснах и даже изтеглих файла. Не знам дали го отворих. Какво да правя сега?

  16. Току-що, бях получила имейл от Pay Pal, че не съм използвала акаунта си и ще бъде затворен,ако не потвърдя дейността си,а точно вчера използвах съответния аккаунт,за разплащане .. ,
    та брагодаря АБВ,за предупреждението и опасността,от „фишинг“ измамата!

  17. Благодаря ви за Предупреждението , аз Получих емейл ,Съобщение от Банка в която никога не съм имал Банкова Сметка !

  18. Галина Николова

    ное. 02, 2018 at 19:47

    Благодаря Ви!

  19. Младите хора са по-обиграни в Интернет пространството в следствие на използване на технологии още когато навлязоха и не представляваха такъв интерес за нашите родители. От колкото по-дълго време човек използва поща, толкова по-бързо започва да различава фишинга…

  20. Molia da mi obiasnite zashto poluchavam fishing emails ot moiat adres za moiat adres.
    Oznachava li toba, che emailut mi e s razkrita parola, t.e. vlizat v nego ?
    Blagodaria ako niakoi znae neshto po tozi vapros! Temata e vinagi Pay Pal a az niamam takav:))

  21. Аз получавам от представящи се за FiBank а съдържанието пише:
    Дата …
    скъп,
    Имаме известни проблеми с текущите си данни за плащане. В противен случай трябва да актуализирате профила си. Искаме да потвърдите информацията за профила си. За целта кликнете върху следната връзка:
    Потвърдете сега
    Процесът ще отнеме само няколко минути и ще ни позволи да поддържаме високия ни стандарт на сигурност на профила.
    Благодаря за разбирането.
    Поздравлениия

  22. Аз последно време получавам представящи се за FiBank като в писмото пише:
    Дата : 22/08/2018

    скъп ,

    Имаме известни проблеми с текущите си данни за плащане. В противен случай трябва да актуализирате профила си.

    Искаме да потвърдите информацията за профила си. За целта кликнете върху следната връзка :

    Потвърдете сега

    Процесът ще отнеме само няколко минути
    и ще ни позволи да поддържаме високия ни стандарт на сигурност на профила.

    Благодаря за разбирането.
    Поздравления

  23. Тодор Тодоров

    авг. 01, 2018 at 10:49

    Преди малко получих такова писмо!
    Your account has been limited. 31/07/2018 09:29:39
    от:
    <teostil555@abv.bg

  24. Мария Григорова

    юли 25, 2018 at 18:41

    Получих три имейла уж от банка но не съм ги отваряла .Благодаря ви за предупреждението че са измама.

  25. Димитър

    май 02, 2018 at 19:14

    Много полезна информация и точно навреме! Само не разбрах как да уведомя екипа на АБВ.

  26. Виктор Йотов

    апр. 06, 2018 at 11:40

    Благодаря за полезната информация. Къде да намеря „екипа на моята електронна поща“ за да го уведомя за „фишинг“

  27. В моментът има жишинг мейли уж от ePay, внимвайте.

  28. ePay.bg Здравейте,

    ePay.bg съобщава, че сте извършили плащане проверка на
    –––––––––––––––––––––––––

    Банков превод ***1075

    Профилът Ви бе използван, моля, потвърдете незабавно вашите данни

    Ако искате да получите информация за въведените профили,
    моля посетете следния URL:
    Това получавам няколко дни вече. Нямам регистрация там.

  29. Николай Ганчев

    окт. 15, 2017 at 16:22

    И на мене постоянно ми идват мейли като този и подобни:
    -PayPaI
    Your Last Chance To Update Your Account Information
    Писна ми вече и мисля,че трябва да се измисли някакъв способ,който да дава възможност на потребителя с един бутон да блокира даденият адрес!

  30. Благодаря за полезната информация. Хубаво е да има повече прозрачност и засилена Интернет култура. Аз като родител винаги съм се чудил, защо в училищата няма специализирани часове или лекции именно за новите съвременни компютърни технологии. Аз през последните 3 години вече си прекратих един имейл акаунт, понеже са задръстваше със спам и фишинг съобщения.
    А по този повод се сетих един виц:
    В дома на починалия нигериец Hezron Nyagela били открити 27 млрд. долара.
    Разследването установило, че в продължение на 15 години се опитвал да ги раздаде, но никой не отговарял на имейлите му 😀

  31. Благодаря за статията! Информацията действително е много полезна и съветите относно сигурността изобщо не са за пренебрегване. Аз лично бях жертвата на подобна фишинг атака преди време, която за щастие се размина без финансови последствия, но и до ден днешен продължавам да получавам редовно подобни писма.

  32. Трифон Гатев

    юли 13, 2017 at 18:07

    Благодаря!

  33. Венелин Иванов

    юни 30, 2017 at 11:00

    Защо просто не добавите бутон „блокиране“ и повече тази спам да няма достъп до пощата ми?

  34. Здравейте,при мен на пощата дойде съобщение, че съм абонирали за нещо и продължавам да плащам по 6 лв седмично ,но не знам сега чакам да ми изпратят съобщение за да го видя .зи.

  35. Стоянка Димова

    юни 14, 2017 at 15:57

    Благодарности! Вашите съвети са от голяма полза за потребителите.

Вашият коментар

Вашият имейл няма да бъде показан.

*

*